SEO og hosting

SEO og Hosting

Er du igang med at vælge webhotel til din hjemmeside eller webshop? Har du gjort dig overvejelser omkring, hvordan det webhotel du ønsker skal performe i forhold til SEO? Hvis ikke, så er denne artikel til dig!

I denne artikel kigger vi nemlig på alle de faktorer omkring dit webhotel, som har indflydelse på din SEO og dermed dine placeringer i Google.

Lad os bare kaste os ud i det og tage den første faktor.

Serverens placering

Hvor serveren er placeret henne i verden, har en indflydelse på, hvordan du performer i de lokale søgninger. Søger en person f.eks. på “sokker” på Google.dk, så vil Google bruger de forskellige sokke-hjemmesiders serverplacering, som en rangeringsfaktor, når de skal vises på søgningen “sokker” i Danmark. Er siden hostet på en server i Danmark, jamen så vil siden range bedre på danske søgninger.

I denne video forklarer Matt Cutts fra Google, hvordan de bruger serverens placering i deres søgealgoritme.

Det er derfor vigtigt, når du vælger webhotel, at du vælger en udbyder, som har deres servere stående i Danmark. Vi har undersøgt specifikke webhoteller og deres serverplaceringer i denne artikel om dansk hosting. Læs artiklen og find ud af, hvor dit webhotel har deres servere stående henne i verden!

Når man snakker serverens placering og SEO, så er det vigtigt at pointere, at serverens placering kun er én ud af mange lokalitets-faktorer, som Google bruger til at vurdere, om din side er relevant i et specifikt land. Du kan således sagtens findes på Google.dk, selvom din side er hostet i Tyskland, din side vil blot performe bedre i de danske søgning, hvis den er hostet i Danmark.

Performance

En sides loadhastighed og oppetid er vigtige faktorer for sidens SEO. Du kan f.eks. prøve at spørge dig selv:

Hvis jeg var Google, hvilken side ville jeg så helst vise til mine bruger: Den der tager 5 sekunder om at blive vist, eller den der tager 2 sekunder?

Svaret er klart, selvfølgelig vil Google vise den der er hurtigst, da de altid ønsker en god brugeroplevelse, for dem der søger. Der er ingen i dag der gider at vente 5 sekunder på at en side loader færdig, og mange ville sandsynligvis klikke tilbage eller opgive siden allerede efter der er gået få sekunder, hvis siden på det tidspunkt endnu ikke er blevet vist.

Det er derfor vigtigt både for dine besøgende, men også din SEO, at din side er hurtig.

Dit webhotel har i høj grad en indflydelse på, hvor hurtig din side er, da det er deres webservere og databaseservere, der skal finde og vise din side til de besøgende. Er disse servere langsomme, jamen så tager siden lang tid om at blive vist.

Man siger, at en hurtig webserver typisk skal have en svartid på 1-200 millisekunder. Er din server langsommere end dette, bør du kontakte din udbyder.

En hurtig webserver svarer på 1-200 millisekunder

Du kan teste din servers svartid ved at køre din side igennem et værktøj som f.eks. Pingdom tools.

Shared hosting

Lang de fleste webhoteller, som du finder på det danske marked, tilbyder hostingløsning, hvor du deler pladsen på en server med andre hjemmeside.

Et stort spørgsmål for mange SEO-nørder har derfor været, om disse andre hjemmesider kan have en effekt på din hjemmeside.

Et eksempel kunne være, at en anden side, på den samme server som din, har fået en straf af Google for at bryde deres retningslinjer, f.eks. hvis det var en spam-hjemmeside. Ville denne spam-hjemmeside kunne påvirke rangeringen på din side, fordi i ligger på den samme server?

Matt Cutts giver et svar nedenfor:

I 2016 gav Matt Cutts også denne udtalelse:

“There is no PageRank difference whatsoever between these two cases (virtual hosting vs. a dedicated IP).”

Anvender du share hosting fremfor en dedikeret server, vil det altså ikke have en effekt på din SEO.

Oppetid

En vigtig faktor når Google skal rangere din side er tilgængelighed, altså om Google til hver en tid kan komme ind på din side eller om siden til tider er nede.

Hvor stor en procentdel af tiden en hjemmeside er oppe kaldes oppetid, og det måles typisk i procent. En god oppetid skal ligge omkring de 99,95%, da det sikrer at Google altid vil kunne besøge din side.

Det kan være svært at vide, hvor ofte en side er nede og om en udbyder taler sandt, når de fortæller dig, at de har en oppetid på 99,99%. Det bedste du kan gøre, hvis du allerede har et webhotel, er at tracke din egen side. Hvis det viser sig, at du har en oppetid på langt under det anbefalede, kan du overveje at finde en anden udbyder.

Du kan bruge et program som f.eks. https://uptimerobot.com/ til at tracke oppetiden på din hjemmeside.


Vi håber, at du med denne artikel er blevet klogere på, hvordan dit webhotel  kan have en effekt på din SEO, således at du kan gå ud og vælge, eller evt. skifte, til en SEO-venlig udbyder.

Vil du lære mere om SEO, kan vi anbefale, at du tager et kort online SEO kursus, f.eks. det du finder hos NemProgrammering.dk. Du kan læse mere om kurset her.

 

 

  Skrevet af: Redaktionen     01-03-2017     Skrevet i: Guides, Hosting

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.



Nyt fra bloggen

Internettets og World Wide Web´s historie

IMAP understøttelse og plads på mailhoteller

Sådan tager du manuelt backup af din WordPress hjemmeside

Sådan ser du hvor mange andre hjemmesider der er hostet på din server

Sådan loader du indlejrede YouTube videoer hurtigere

Læs også

Billigt Webhotel

Leder du efter markedets billigste hosting-løsning? I denne artikel giver vi dig en sorteret liste over de billigste webhoteller i Danmark. Læs mere...


Hjemmeside Hosting

Har du en hjemmeside som du gerne vil have hostet? Så lad os guide dig igennem hjemmeside-hosting-junglen! Læs mere...


Webhotel Priser

Har du brug for at finde og sammenholde priser på webhoteller? Så læs denne guide og få et samlet pris-overblik. Læs mere...


Rabatkuponer til webhoteller

Kunne du godt tænke dig at spare lidt penge når du skal ud og købe et webhotel? Vi har her lavet en samling af alle de rabatkuponer der findes til webhoteller lige nu. Læs mere...


Trustpilot-score oversigt

Du finder her en samlet oversigt over, hvordan de forskellige hosting-udbydere er blevet anmeldt på Trustpilot og hvilken score de har fået. Læs mere...


Kom godt i gang med et webhotel

Her finder du en kort beskrivelse af, hvordan du hurtigt, nemt og uden problemer kommer i gang med hosting via webhoteller. Læs mere...


Hvordan får jeg mit eget domæne?

Denne artikel fortæller dig, hvordan du får dit helt eget domæne. Vi beskriver blandt andet, hvordan du køber og registrerer dit helt eget domæne. Læs mere...

Kategorier

Domæne

Guides

Hosting

Infografikker

Plugins

SSL

WordPress