Køb domæne
...Søg, sammenlign priser, køb!

Find dit domæne, se om det er ledigt og få priser fra en række danske domæne-udbydere. TJEK DOMÆNE OG INDHENT PRISER
Søg på: .dk .com .nu .eu .io .org .de og mange flere...
Vi er reklamefinansieret. Denne side indeholder derfor annoncør-links - læs mere

Den månedlige pris for webhotel hos udbyderne i tabellen ovenfor er den pris, der er gældende det første år. Der tages således ikke højde for eventuelle rabatter eller prisstiginger efter det første år.

Køb domæne, sådan gør du

Det er super nemt at købe sit eget domæne i Danmark. Herunder kan læse hvordan, via 4 simple steps.

  1. Find på et godt domænenavn, som du kan lide
  2. Tjek om domænet er ledigt med vores værktøj
  3. Er domænet ledigt, køb det hos den billigste udbyder
  4. Tilkøb evt. webhotel, hvis du vil have en hjemmeside på domænet

Og så simpelt er det faktisk!

Hvad inkluderer domæne-prisen?

Prisen på de domæner du ser på listen ovenfor inkluderer som minimum:

  1. 12 måneders DNS hos udbyderen
  2. Domæne-afgift for det første år

Priseren tager ikke højde for eventuelle tilbud, som de enkelte udbydere periodisk måtte køre.

Domænepriser

Som du måske allerede har fundet ud af, så er priserne på domænerne forskellige alt efter hvilken endelse domænet har(TLD - Top Level Domain), altså om det slutter på .dk, .com, .net eller noget helt tredje. Derudover er der også forskel på, hvor meget de forskellige udbydere tager for de respektive TLD´er

I tabellen herunder kan du se et overblik over domænepriserne hos de forskellige domæneudbydere på markedet:

Domæne-udbyder .dk .com
nordicway webhotel 99 kr.per år 119 kr.per år 145 kr.per år 245 kr.per år 140 kr.per år Besøg nordicway
Simply.com webhotel 100 kr.per år 187 kr.per år 196 kr.per år 252 kr.per år 196 kr.per år Besøg Simply.com
DanDomain webhotel 174 kr.per år 555 kr.per år 621 kr.per år 836 kr.per år 371 kr.per år Besøg DanDomain
Scannet webhotel 397 kr.per år 686 kr.per år 686 kr.per år 881 kr.per år 686 kr.per år Besøg Scannet
Netsite webhotel 90 kr.per år 175 kr.per år 150 kr.per år 200 kr.per år 150 kr.per år Besøg Netsite
Domænepriser senest opdateret: 03.10.2024

Vi har ikke medtaget alle domæneudbydere og vi har ligeledes ikke medtaget alle mulige domæner og deres priser. Ovenstående er de mest populære valg på det danske domænemarked.

Generelt så er domæneprisen for .dk domæner ret lav, og typisk koster udenlandske domæner en del mere end .dk domæner. Tabellen ovenfor indeholder kun et lille udsnit af af TLD´er, som du kan få, og der findes flere undrede TLD´er.

TLD´er er idag ikke kun bundet op på en nationalitet, og nogle TLD´er målrettes også mod specifikke markeder og formål. F.eks. kan du ikke få et .edu domæne, medmindre du er en uddannelsesinstitution. På samme måde findes der .tech, som målretter sig teknologivirksomheder.

Generelt anbefaler vi dog, at hvis du er en dansk virksomhed, organisation eller privatperson, at du vælger et .dk domæne, da det er det man typisk gør i Danmark, medmindre man har tænkt dig at målrette sin side mod udlandet.

Prisen på special-domæner som f.eks. .tech, .world, .crypto osv. er typisk ret høj, ja faktisk kan de i nogle tilfælde koste flere tusinde kroner om året. Af denne grund kaldes mange af disse domæner også for “preium domains”.

Billigste domæne inkl webhotel

Det er sjældent at man køber domæne uden et webhotel, ihvertfald hvis det er ens første domæne. Derfor har vi herunder lavet en liste med de billigste domæner inkl. webhotel:

  • cHosting: 363 kr. per år
  • nordicway: 447 kr. per år
  • Azehosting: 567 kr. per år
  • One.com: 902 kr. per år
  • Netsite: 810 kr. per år
  • Simply.com: 892 kr. per år
  • DanDomain: 2106 kr. per år
  • Scannet: 2905 kr. per år

Vi har taget udgangspunkt i den årlige pris for en .dk domæne hos de enkelte udbydere og lagt normalprisen for et webhotel i et helt år hos udbyderne sammen med denne pris. Vi har så sorteret listen så den billigste ligger øverst og derved kan du se, hvor du får det billigste domæne inkl. webhotel lige nu.

Vær dog opmærksom på at prisen ikke er alt, og du bør undersøge udbyderen og dine behov, før du tager den endelig beslutning. F.eks. kan nogle udbydere tilbyde et billigt webhotel, fordi du ikke får ret meget plads eller performance, så det skal altid tages i betragtning sammen med den samlede pris.

Leder du efter det billigste .com domæne inkl. webhotel, ser priserne således ud:

  • cHosting: 383 kr. per år
  • nordicway: 467 kr. per år
  • Azehosting: 587 kr. per år
  • One.com: 1010 kr. per år
  • Netsite: 895 kr. per år
  • Simply.com: 979 kr. per år
  • DanDomain: 2487 kr. per år
  • Scannet: 3194 kr. per år

Domæne FAQ | De korte svar

Ejer jeg et domæne?

Nej, du ejer faktisk ikke et domæne, du lejer det på ubestemt tid.

Hvad koster et domæne?

Prisen afhænger af hviket domæne, du ønsker, om det er .dk, .com eller noget helt tredje. .dk koster f.eks. 50 kr om året.

Hvordan køber jeg et domæne?

Et domæne købes altid igennem en domæne-registrator. Dit webhotel er typisk din domæne registrator eller også samarbejder de med en , du kan bruge.

Hvem er punktum.dk?

punktum.dk administrer de danske .dk domæner. Du kan ikke købe dit domæne direkte hos punktum.dk, du skal istedet gøre det via en registrator.

Kan jeg høbe et domæne uden webhotel?

Ja, det kan du godt, men hvis du vil have en hjemmeside, email eller andet på domænet, så skal du bruge et form for webhotel.

Hvor mange domæner kan jeg have?

Du kan have lige så mange du vil, så længe du har råd til at betale den årlige registreringsafgift på dem alle.

Kan en virksomhed registrere et domæne?

Ja, en virksomhed kan godt registerer et domæne. Det gælder alle domæne-typer, inklusiv .dk domæner.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke vil have mit domæne mere?

Hvis du ikke vil have dit domæne mere, så lader du det blot være med at betale for det næste gang det skal fornyes, så udløber det automatisk.

Hvordan finder man på en godt domænenavn?

Når du vælger domænenavn, så er det vigtigt, at du vælger rigtigt første gang.

Det er nemlig svært, ja nærmest umuligt, at skifte domæne senere, ihvertfald hvis du vil beholde al den goodwill og SEO-værdi der er forbundet med din side og dit tidligere domæne.

Derfor er det vigtigt, at du giver dig god tid til at finde det rette domæne som du selv er 100% tilfreds med. Selv hvis du finder noget, som du synes lyder perfekt, så giv det lige 2-3 dage, inden du køber det, for det kunne jo være, at du kom på andre tanker.

Når du brain-stormer på dit domæne, så forsøg at finde et navn, som beskriver det din hjemmeside handler om, uden direkte at skrive det i domænet. Problemet ved at gøre dit domæne meget specifikt er, at du risikerer at låse dig fast på et bestemt emne.

Hvis du f.eks. vælger “billige-sokker.dk”, og du så en dag også vil sælge t-shirts på din side, så passer domænet rigtig dårligt. Så vælg et domæne, som indikerer hvad der sker på din side, uden at låse dig til et bestemt emne.

Med det sagt, så kan du selvfølgelig sagtens vælge “billige-sokker.dk”, hvis du er 100% sikker på, at der ikke kommer andet på din side end billige sokker.

En anden ting du kan tænke over, når du vælger dit domæne er, hvor langt domænenavnet skal være.

Det er klart, at kortere domænenavne er lettere at huske, så hvis du kan finde på noget kort og catchy, så er det klart bedst. Mange store virksomheder har typisk navne på to stavelser, fordi det er nemt at huske og udtale. Se f.eks, bare på:

  • Google
  • Audi
  • Volvo
  • Netflix
  • Sony

Ja man kunne blive ved.

Hvad skal man huske på, når man køber et domæne?

Hvis man ikke har købt et domæne før, så er der en række ting som er værd at huske på, klassiske begynderfejl om man vil

  • Undgå for så vidt muligt æ, ø og å i dit domæne. Det vil med garanti skabe tekniske problemer senere, fordi internettet ikke er indrettet efter de danske special karakterer
  • Du kan godt bruge bindestreger i dit domæne, men kan du undlade det, så gør det. Domænenavne med bindestreger er sværere at huske, og er også sværere at taste ind i browseren.
  • Lad være med at blande et dansk domænenavn med en international endelse (TLD). Billie-sokker.de virker f.eks. bare underligt.
  • Husk at tilmelde betalingen af domænet til PBS, så du ikke risikerer at miste det, fordi du ikke har betalt domæne-regningen til tiden.
  • Undgå tal i dit domæne medmindre de virkeligt er en del af dit firmanavn. Tal i domæner er en smule gammeldags og sokker4you.dk er måske lidt fjollet.

Kan jeg købe domæne uden webhotel?

Ja det kan du de fleste steder. Hvis du blot ønsker at have et domæne til f.eks. en personlig mailkonto, så kan du godt vælge dette, når du køber domæne. Hvis du allerede har et webhotel hos en udbyder, kan du også sagtens tilkøbe et domæne mere, hvis du blot ønsker at parkere domænet hos dig, hvis du en dag skal bruge det.

Skal du dog have en hjemmeside på dit domæne, så skal du købe domænet sammen med et webhotel. Hvis du bruger vores søger ovenfor, vil du også kunne se, hvad det koster at købe et webhotel sammen med dit domæne hos de forskellige udbydere.

Ejer jeg et domæne?

Nej, du ejer faktisk ikke et domæne, du lejer det bare. Men du lejer det på ubestemt tid, og det er kun dig der kan opsige lejen. Så på den måde ejer du domænet. Husk på, at hvis du ikke husker at betale “lejen” på dit domæne, så vil du efter en række advarsler miste domænet. Når du registrer det skal du derfor huske på, at du kun har det, så længe at du betaler det årlige domæne-gebyr. Husk derfor altid at opsætte en automatisk betaling af domæne, f.eks. via PBS.

Kan jeg købe flere domæner?

Ja, du kan købe lige så mange du vil, husk dog på, at du betaler et årligt domænegebyr for hvert domæne.

Du skal også være opmærksom på, at alt efter hvilket webhotel du har, så kan du kun tilknytte et bestemt antal domæner. Har du plads til 5, kan du altså kun tilkøbe op til 5 domæner.

Du kan som dansker købe alle typer domæner. Du kan altså sagtens købe et .de domæne, selvom du bor i Danmark ligesom en kineser også kan købe et .dk domæne, hvis han ønsker det.

Hvem administrer de danske domæner?

I Danmark er det punktum.dk, som administrerer de danske .dk domæner. Du kan ikke købe et domæne hos punktum.dk. Her skal du igennem en af deres forhandlere (f.eks. en af dem på listen ovenfor).

Men hvad kan man så bruge punktum.dk til? Det er hos punktum.dk, at du skifter DNS på dine domæner. Det er også hos dem, at du kan opsætte PBS betaling af dine domæner og skal du en dag overdrage dit domæne til en anden, så sker det også igennem punktum.dk. Du administrer altså dit domæne hos dem, men du køber det hos en af deres forhandlere.

Hvilke domæne-endelser (TLD´er) findes der?

Der findes mere end 1.000 forskellige TLD´er (Top Level Domains). I Danmark bruger vi .dk, men vi kan som allerede beskrevet sagtens købe domæner med andre endelser.

Vores tester understøtter desværre ikke alle 1.000 TLD´er. Vi har istedet valgt at fokusere på de 10 mest brugte TLD´er i Danmark nemlig:

  • .dk
  • .com
  • .net
  • .org
  • .io
  • .de
  • .info
  • .nu
  • .eu
  • .uk

Du kan se en fuld liste med alle TLD´er i verden her.

Hvad gør jeg, hvis mit domæne ikke er ledigt?

Hvis dit domæne allerede er optaget har du følgende muligheder:

Er det et domæne du ikke skal bruge lige nu og her, kan du overveje at skrive dig op til domænet via punktum.dk. Ved at skrive dig op til en ventelisteposition, får du førsteret til at overtage domænet den dag den nuværende registrant ikke ønsker at bruge domænet mere.

Du skal være opmærksom på, at du ikke altid kan stå som nr. 1 på ventelisten, hvis der f.eks. er andre der har skrevet sig op til domænet også. Hvis der står folk foran dig på ventelisten, vil de først blive tilbudt domænet, og først hvis de takker nej, får du mulighed for at registere det.

En anden ting man skal huske på, er at domæner ofte registeret op til 5 år ud i fremtiden, og derfor kan det nærmest være umuligt at overtaget et domæne via ventelisten i en overskuelig fremtid. Dertil betaler man et årligt venteliste gebyr for at stå på venteliste, og det er bare penge lige ud af vinduet, hvis domænet først om 5 år måske bliver ledigt.

En anden mulighed er er kontakte ejeren af domænet og spørge om du må overtage det.

Hvis du kan se, at der er en aktiv hjemmeside på domænet, er chancen for at du må overtage det ganske lille, men hvis der ikke findes noget på domænet, så kan der godt være en god chance for, at ejer ikke bruger det til noget og måske vil lade dig overtage / købe det

Du kan læse mere om, hvordan du finder og kontakter ejeren af et domæne her.

Hvordan flytter jeg mit domæne til en ny host?

Hvis du allerede har et domænet, som ligger på et andet webhotel, så er det faktisk relativt nemt at flytte det til en ny udbyder.

Mange går galt i byen, når de bestiller en flytning til et nyt webhotel, idet de tror at alt sker automatisk, og at deres hjemmeside, mails osv på magisk vis flyttes til den nye udbyder, uden de skal gøre noget. Sådan er det dog ikke.

For det første er det vigtigt at skelne mellem den administrative flytning og den tekniske flytning.

Den administrative flytning

Den administrative flytning er den du bestiller, når du bestiller flytning af dit domæne. Denne flytning indebærer, at administrationen af dit domæne flyttes til den nye udbyder, så du kan betale domænet igennem dem samt ændre kontaktoplysninger og evt. skifte navneserver på domænet.

Den tekniske flytning

Den tekniske flytning handler om, at dit domæne rent teknisk skal fungere med hjemmeside og mail hos den nye udbyder. Det er ikke noget du kan bestille, og er noget du selv skal sørge for, efter du har bestilt den administrative flytning.

Grundlæggende set kan den tekniske flytning indebære:

  • Skift af navneserver (obligatorisk)
    • For at dit domæne fungerer på det nye webhotel, skal domænets navneserver peger mod det, fremfor dit gamle webhotel
  • Oprettelsen af mailkonti hos ny udbyder samt evt. flytning af eksisterende mails fra gammel udbyder til den nye (skal du selv klare)
  • Flytning af evt. hjemmeside fra gammel udbyder til ny udbyder (skal du selv gøre)

Så når du flytter dit domæne er det vigtigt, at du for det første bestiller den administrative flytning og derefter sørger for at gennemføre de tekniske skridt for at dit domæne kommer til at fungere på det nye webhotel.

Du kan læse mere om hvordan man gør det med Simply.com her.

Hvad gør jeg når min domæneflytning fejler?

Hvis den administrative flytning fejler kan det skyldes nogle af nedenstående ting:

  • Dit domæne er låst til den gamle udbyder og skal først låses op
  • Er det internationalt domæne, kan den EPP/Auth kode du har oplyst være forkert
  • For danske .dk domæner kan dit domæne være forhandlerhåndteres, hvilke muligvis først skal slettes eller ændres til den nye forhandler
  • Domænet skal fornyes indenfor få dage, og kan derfor ikke flyttes lige inden fornyelse

I forbindelse med den tekniske flytning kan der være flere udfordringer, specielt i forbindelse med flytning af mails og hjemmeside. Dette kan det webhotel du flytter til dog rådgive dig om.

Kan jeg købe et domæne hos punktum.dk?

Nej det kan du ikke. punktum.dk er udelukkende administrator af domæner, og du kan ikke købe dem direkte hos dem til kostpris. Du skal istedet købe det hos en af deres registratorer, som f.eks. nogle af de udbydere vi har på listen ovenfor.

Jeg har købt nyt domæne, hvordan redirecter jeg mit gamle domæne hertil?

Det bedste måde at redirecte et gammelet domæne til et nyt er at lavet et permanent 301 redirect på domæne niveau. Du kan evnten gør det via kontrolpanelet på dit webhotel eller ved at opsætte det selv i htaccess filen i roden på din gamle side. I denne guide, kan du læse mere om, hvordan du laver redirects af sider og hele domæner.

En anden har registeret et domæne, som jeg mener jeg har ret til

Hvis du f.eks. har et brandnavn, som har eksisteret i mange år, men hvor en anden person fornyligt har registeret et domæne, hvori dette brandnavn indgår, så kan du indsende en klage til klagenævnet for domænenavne. Hvis du vinder din sag ved dette nævn kan du muligvis få domænet overdraget til dig.

Kan man fortryde et domænekøb?

Så snart en registreringen af et domænet er endeligt gennemført, kan det ikke fortrydes. Det betyder at det du har betalt for det første år, ikke kan refunderes. Ønsker man ikke domænet, kan man dog blot undlade at forny det, og det vil automatisk udløbe. På de fleste domæne-typer, deriblandt .dk domæner skal man, efter man har bestilt registreringen, bekræfte registreringen endeligt med nem-id. Har man ikke bekræftet med nem-id, kan man stadig nå at fortryde, men så snart man har bekræftet endeligt, at det altså for sent.

Hvordan overdrager man et domæne?

.dk domæner kan overdrages via punktum.dk, som har en funktion til netop dette. Her skal du angive hvilken anden punktum.dk bruger (id), som domænet skal overdrages til og modtageren skal samtidig bekræfte at han/hun ønsker at få det overdraget.

Udenlandske domæner kan på samme måde overdrages, men her afhænger processen af hvilket TLD det er, altså om det er .com, .org, .nu eller noget helt tredje.

Kan jeg selv betale mit domæne igennem punktum.dk?

Ja, det kan du. De fleste webhotel-udbydere vil som standard opsætte dit domæne, således at det bliver fornyet igennem dem. Det sikrere at dit domæne ikke “falder ned mellem to stole”. Ønsker du dog at betale dit domæne direkte igennem punktum.dk i stedet for igennem dit webhotel, kan du hos punktum.dk sætte dig selv som betaler. Dette vil din webhoteludbyder typisk automatisk opfatte og vil fremadrettet ikke forny dit domæne for dig.

Hvad er forskellen på et domæne og et webhotel?

Du skal se på et domæne som din adresse på internettet, mens dit webhotel er huset på din adresse.

Vil man besøge dit hus og se hvordan det ser ud (besøge din hjemmeside), skal man gå til din adresse på nettet (dit domæne).

Man kan ikke have en hjemmeside uden et webhotel og et domæne, og det er derfor du typisk automatisk køber et webhotel sammen med dit domæne hos de forskellige udbydere.

Man kan også sige at webhotellet er det software der skal til for at du kan bruge dit domæne til noget. Uden et webhotel sker der nemlig intet på dit domæne, men kobler du det til et webhotel kan du pludselig begynde at oprette mailadresser på dit domæne og evt. lave en hjemmeside på det også.

Kan man købe brugte domæner?

Det kan du faktisk godt.

Der findes flere forskellige lister og børser, hvor du kan se hvilke domæner, der lige er blevet ledige. Simply have også engang noget de kaldte en domæne-ninja, måske den stadig eksisterer. Her kunne du se hvilke domæner, der lige var udløbet og registere dem før andre gjorde det.

Der er dog visse fordele og ulemper ved at købe et brugt domæne

Ulemper:

  • Har domænet været brugt til spam, vil det muligvis have et dårligt ry, som stadig hænger ved, når du køber det. Det kan resultere i, at hvis du sender mails fra det, at disse ryger i spam hos nogle modtagere
  • Det indhold der har været på domænet husker Google måske, så hvis det tidligere har været brugt til en sko-blog, kan det være svært at overbevise Google om, at det nu er en webshop med spillekonsoller, der ligger på den.
  • Hvis domænet indeholder et brandnavn som stadig eksisterer, kan du muligvis blive pålagt at overdrage domænet til dette brand, hvis de efterspøger det

Fordele:

  • Domænet kan have et godt ry med gode links fra andre sider, hvilket har en god SEO-værdi.
  • Hvis domænet har haft indhold med samme tema som det du planlægger at lægge på det, vil du automatisk have en fordel hos Google.
  • Hvis du er heldig kan du få et domæne, som ellers er umuligt at få fat på.

Nogle brugte domæner udløber aldrig, men sættes i stedet til salg af den der ejer det, fordi de ved, at det har en værdi. Nogle domæner sælges i dag for flere hundrede tusinde kroner, specielt .com domæner, fordi sælgerne ved at de er unikke og eventuelt har en SEO-værdi forbundet med dem.

Hvordan fastsættes domænepriserne?

Domæne-markedet er skruet sammen på den måde at alle TLD´er, altså .dk, .com, .org osv. administreres og sælges igennem et centralt register.

Dette register er typisk non-profit og statsstyret, og derfor  er de ikke interesseret i at tjene penge på domænerne.

Det er webhotel- og domæne-udbyderne derimod, og fordi du som privatperson ikke kan købe dit domæne direkte hos registret, kan de pålægge en merpris på domænerne når de sælger dem til dig.

Hvis et .com domæne f.eks. har en kostpris på 90 kr., kan en webhoteludbyder sælge det til dig for 120 kroner, og derved tjene 30 kroner på salget.

Det er derfor du vil opleve at de samme domæne nogle steder koster 100 kroner, mens det andre steder koster 150 – det er simpelthen blot et spørgsmål om, hvor meget udbyderen vil tjene på at sælge domænet til dig.

Brug derfor vores test ovenfor, så du kan se, hvor du billigst kan registrere dit domæne.

Sådan køber du et .com domæne

Sådan køber du et .com domæne

Køb af .com domæner fungerer på præcis samme måde som alle andre domæner, og du skal typisk en webhotel og/eller domæneudbyder, for at få fingrene i et .com domæne.

Når du køber et .com domæne skal du ikke lige som med .dk domæner validerer din identitet med MidID. I stedet modtager du en mail fra ICANN, som er dem der håndtere .com domæner i hele verden (pendant til punktum.dk for .dk domæne), hvor du skal klikke på et link for at validere om de oplysninger der er brugt til at registrere .com domæne er rigtige.

Så snart domænet er registeret er det dit, og du kan igennem din domæneudbyder pege det mod det webhotel, hvor du ønsker at bruge det.

Det koster lidt mere at købe et .com domæne, og ofte er de gode domæner optaget, men er du heldig at finde et godt .com domæne behøver det ikke koste mere end 100-200 kroner årligt.

Hvordan flytter man et .com domæne?

Når du skal flytte et .com domæne fra en domæneudbyder til en anden, skal du bruge en EPP / Auth kode. Denne kode skal du indtaste, når du bestiller flytningen af dit .com domæne.

Din nye domæneudbyder bruger så denne kode til at flytte domænet til dem, så du fremadrettet kan administrere det igennem din nye udbyder. EPP / Auth koden er således en sikkerhed for, at man ikke bare kan flytte et domæne uden at være den der reelt set har adgang til det.

Når man bestiller en flytning på et .com domæne koster det typisk det samme som en fornyelse. Det skyldes at du får 1 år oveni din registreringsperiode, når du flytter et .com domæne. Så hvis dit domæne skulle fornyes 21/12-2025 inden flytningen, skal det første fornyes 21/12-2026 efter flytningen.

Prisen for flytningen er altså ikke helt spild, da du får 1 år oveni din registreringsperiode.

Skal jeg aktivere DNSSEC på mit domæne?

DNSSEC er ikke nyt, men i takt med at der er kommet mere fokus på online sikkerhed, spamforebyggelse og svindel, så er flere begyndt at sikre deres domæner med DNSSEC. Tager du domæne testen på sikkerpånettet.dk, vil du også opleve, at der testes for DNSSEC som en primær faktor for sikkerhed på dit domæne.

Helt genrelt er DNSSEC (Domain Name System Security Extensions) er en sikkerhedsprotokol, der tilføjer et ekstra lag af sikkerhed til DNS (Domain Name System). Det beskytter mod manipulation af DNS-data ved at bruge kryptografiske signaturer, så brugere kan være sikre på, at de oplysninger, de modtager fra DNS, er autentiske og ikke er blevet ændret undervejs. Det er alt sammen ret teknisk, men du skal blot vide at med DNSSEC, så er dit domæne bedre sikret.

Det er lidt forskelligt, hvordan du aktiverer DNSSEC på dit domæne, alt efter om det er et dansk eller udenlandsdomæne og hvor du har det hostet henne. Hos nordicway.dk og simply.com kan du f.eks. med et enkelt klik aktivere DNSSEC, mens du hos andre manuelt skal oprette DNSSEC nøgler på din server og derefter forbinde dem med dit domæne hos f.eks. punktum.dk.

Har din nuværende webhoteludbyder ikke mulighed for at aktivere DNSSEC med et enkelt klik, så har de med sikkerhed en guide til, hvordan du opsætter det. Du skal dog være forsigtig, når du aktivere DNSSEC, da det kan få din side til at gå ned, hvis det ikke er opsat korrekt. Har du muligheden vil vi derfor anbefale at du får supporten på dit webhotel til at hjælpe dig (hvis de vil), hvis det skal gøres manuelt.