4 ting du skal tænke over, før du laver en webshop
En professionel webshop er guld værd, hvis du vil udvide din forretnings rækkevidde og nå flere potentielle kunder. For ifølge Danmarks Statistik er 94 procent af danskerne på nettet dagligt, og 81 procent af dem er online op til flere gange om dagen. Når danskerne bruger så mange af deres vågne timer på nettet, giver det stor mening at etablere en digital tilstedeværelse, så du kan møde din målgruppe der, hvor de hænger ud.
Umiddelbart virker det simpelt at lave en webshop. Der findes mange billige løsninger, som du kan tage i brug for eksempel WooCommerce og Shopify, og med et par enkelte klik kan du hurtigt stable en online shop på benene.
Driver du en virksomhed, vil det i mange tilfælde ofte være en bedre investering at hente hjælp hos et professionelt webbureau. Et bureau kan nemlig skræddersy din webshop, så den passer til dit og din virksomheds behov. Afhængigt af bureauets speciale kan de også fungere som sparringspartnere i forhold til e-handel og digital forretningsudvikling. Driver du en startup, finder du også god råd til opstart af webshop hos Startupsvar og Ivækst.
Morning Train er et eksempel på et bureau med stor erfaring og ekspertise inden for udvikling af webshops. Morning Train tilbyder en full service-løsning inden for webudvikling, og for dig betyder det, at de gerne hjælper dig med dit webshopprojekt fra start til slut. Tag et kig og få en professionel webshop her på deres hjemmeside.
Men uanset om du overvejer at lave en webshop, eller du allerede har besluttet dig for det, er det vigtigt du gør dig nogle grundige overvejelser, før du kaster dig ud i webshopeventyret.
Grundigt forarbejde giver dig indsigt i, hvilke funktioner din shop skal have, og hvordan din shop skal se ud. Udover overblik og et blåtryk over din kommende rejse vil researchen også give dig materiale til, når du skal forventningsafstemme din webshops design med et bureau.
Neden for kan du læse fire punkter, som du bør tænke over, før du går i gang med at lave en webshop.
1 Hvordan ser dit budget ud?
Dette punkt er især vigtigt i forhold til forventningsafstemningen med bureauet. Et realistisk økonomisk overblik vil hjælpe dig til den bedste rådgivning, så du ender med en løsning, der lever op til dine behov og forventninger, men som holder sig inden for dit budget.
Hvis du ikke er ærlig omkring dit budgets reelle omfang, risikerer du at få solgt en løsning, der ikke passer til dig og din virksomhed. Det betyder, du så skal ud og bruge endnu flere penge for at fikse løsningens mangler. Derfor er det vigtigt, du kortlægger dine økonomiske rammer.
2 Hvilket system vil du bruge til din shop?
Overordnet set kan du lave din webshop i to typer systemer: et skæddersyet system eller et eksisterende system.
Hvis du vælger et skræddersyet system, får du udviklet en unik platform til din shop. Her bestemmer du fuldstændig over systemets funktioner, form, udseende, features mm.
Hvis du vælger et eksisterende system, vil udviklerne bruge et allerede eksisterende framework og bruge det til at udvikle din shop. Her bestemmer du ikke over platformens grundlæggende struktur, men udviklerne kan videreudvikle på systemet, så det passer til dine behov.
Det ene system er ikke bedre end det andet, men skræddersyede systemer er dyrere og mere tidskrævende at udvikle. Tænk over, hvad du har behov for, og hold det op mod dit budget.
3 Hvilket marked går du efter?
Din online shop kommer til at se anderledes ud, alt efter om du går efter B2B-kunder eller B2C-kunder.
Når du har med B2B-kunder at gøre, er det normalt at bruge prisdifferentiering over for kunderne. Til gengæld behøver du ikke bruge mange CTA’er (call to action) for at overbevise dem om at købe dine produkter, da I allerede har lavet en aftale.
Har du at gøre med B2C-kunder, får de alle sammen samme pris. Til gengæld skal du bruge mange flere CTA’er for at overbevise dem til at købe dine produkter eller ydelser, fordi der ikke er etableret nogen solid relation.
Designet af din webshop samt kompleksiteten af denne afhænger af din målgruppe – overvej derfor grundigt, hvem du vil gå efter.
4 Hvilke integrationer skal du bruge?
Ingen webshop uden integrationer, for det er dem, der får dit system til at spille sammen med andre systemer, herunder betalings- og fragtløsninger, ERP-, CRM-, økonomisystemer mm.
Bruger du et ERP-system til at administerere din virksomheds drift, kan du integrere din nye webshop til ERP-systemet. På den måde behøver du ikke betjene to forskellige systemer, for webshoppens data bliver nu synkroniseret til ERP-systemet, så du kan se shoppens data der.
Integrationer automatiserer administrative processer, så du i længden sparer tid – og som alle ved, er tid lig med penge. Tænk derfor over, hvilke der vil gøre dit liv lettere.
Skrevet af: Redaktionen 13-03-2018 Skrevet i: Guides, WordPress