
Sådan finder du på et genialt hjemmesidenavn!
på dit nye webhotel
Når man taler om at finde et hjemmesidenavn, så betyder det i realiteten, at man skal have fundet sig et domæne.
Et domæne er adressen, hvor folk kan finde dig på nettet, lige som man kan finde dig på din fysiske adresse her i Danmark.
Dit navn på din hjemmeside og dit domæne skal helst være det samme, ellers vil det blive alt for forvirrende at besøge din hjemmeside. Du kan måske godt have små variationer mellem det navn du skriver på din hjemmeside og det domæne du vælger. F.eks. kan dit hjemmesidenavn godt være “Hansens Fliser”, mens dit domæne er hansen-fliser.dk eller fliser-hansen.dk. Det ville dog tværtimod være forvirrende, hvis din side hed “Hansens filer” og dit domæne var flisekongen.dk
Det bedste vil klart være at finde et hjemmesidenavn, hvor det samme domænenavn er ledigt.
Inden vi kaster os ud i de gode tips til at vælge et rigtig godt hjemmesidenavn, så lad os lige få et par grundlæggende ting på plads, som dit hjemmesidenavn, og dermed domæne, bør overholde.
Et par formalier som dit hjemmesidenavn bør overholde
- Dit hjemmesidenavn må gerne indeholde æ ø og å, men forsøg på at undgå at bruge det i dit domæne. Rent teknisk så er internettet ikke bygget til vores special karakterer, så det vil give dig en del problemer at vælge et domæne med æ ø og å – det kan dog godt lade sig gøre, men vi fraråder det altid. Brug istedet ae, oe eller aa i domænet og køb samtidig domænet med specialkarakteren, og redirect derefter domænet med special-karakteren til dit domæne med aa, oe eller aa.
- Vælg en TLD der passer til din side. TLD står for Top Level Domain, bedre kendt som endelsen på dit domæne, altså .dk, .com, .org osv. Du bør vælge et TLD, der passer til din side. Det giver eksempelvis ikke meget mening at bruge .com til en dansk webshop, som kunder sælger i Danmark. På den anden side giver det heller ikke meget mening at bruge .dk på en hjemmeside, som er skrevet på engelsk og som henvender sig til det amerikanske marked. Vælg derfor TLD med omhu og undersøg hvad de forskellige anvendes til – .org er f.eks. til organisationer, så lad være med at vælge det, hvis du ikke er en form for organisation.
- Forsøg at undgå bindestreger. For en enkelt bindestreg skader ikke, men har du mere end én så er det altså kun dig, der kan huske den. De fleste af dine besøgende vil sandsynligvis huske din side uden bindestreg, og de vil derfor gå forgæves, hvis de prøver at taste din adresse ind uden. Til “Hansens Fliser” vil hansensfilser.dk derfor være klart at foretrække fremfor hansens-fliser.dk. Igen – køb evt. begge og redirect det med bindestreg til det unden, så gør du dine besøgende en bjørnetjeneste.
- Undgå tal. Dette er både gældende for dit domæne og dit hjemmesidenavn. Har du kaldt din hjemmeside for 2TalByg, og en kunde hører om jer ude i byen, så aner han ikke om det er totalbyg eller 2TalByg hans skal skrive for at finde hjemmesiden.
Nu hvor vi har fået de formelle ting på plads er det blevet tid til at se på, hvordan du så finder det perfekte hjemmesidenavn!
Det skal være noget folk kan huske
KISS – Keep It Simple Stupid, er også et udtryk man kan benytte sig af når man vælger hjemmesidenavn.
Det er vigtigt at navnet er simpelt. Det må ikke tage for lang tid at udtale eller for den sags skyld være svært at udtale. Vi plejer at sige at man maksimalt skal have tre, helst to, stabelser i navnet. Kigger man på andre virksomheder, så er det klart at de følger KISS og holder tingene korte og præcise samt inden for to til tre stabelser:
- eBay
- SnapChat
- Amazon
- Volvo
- Yahoo
- Mofibo
- Plenti
Fælles for disse navne er, at de ikke er særligt beskrivende for hvad der gemmer sig bag dem. Dette kan være en fordel, hvis du f.eks. har en webshop, hvor du med tiden vil udvide dit sortiment. Her ville det ikke give mening at kalde sig for fliseshoppen.dk, hvis man senere også vil sælge trægulve. I sådan et tilfælde ville en ikke sigende navn være at foretrækker, og det er typisk også dem som folk har nemmest ved at huske.
Det er lidt en afvejning du skal tage, når du vælger dit navn. Et mere sigende navn kan nemlig være rigtig godt til at associere dig med en bestemt produktgruppe både offline og online (f.eks. på Google), men det kan også låse dig i forhold til din sides emne.
Er dit formål at skave et brand, så vil vi klart anbefale at vælge et hjemmesidenavn og domæne, som ikke er bundet til en bestemt produktgruppe eller emne.
Bliv ved indtil du finder det perfekte navn
Det kan være lidt af en opgave at finde det perfekte navn, og i mange tilfælde vil man opleve at domænet til navnet allerede er optaget. Her er det vigtigt, at man ikke falder i og vælger et alternativt TLD, fordig navnet med dette TLD var ledigt eller at man propper et par bindestreger ind, fordi navnet på denne måde er ledigt. Du skal holde ved, indtil du finder det perfekte navn. Det vil du takke dig selv for det i fremtiden!!
Forsøg at brainstorme ved at skrive forskellige ord ned, som du gerne vil associeres med og forsøg så at sammensætte dem til et lækkert navn. Vær heller ikke bange for at vælge et engelskklingende navn. Vi i Danmark er efterhånden så vant til engelsk i vores hverdag, at hjemmesider på dansk men med engelsk navne sagtens kan fungere. Se bare på Secretly.dk, GoLittle.dk og Plenti.dk
Få inspiration med en hjemmesidenavn generator
Hvis du har svært ved at komme på ideer til din sides navn, så findes der masser af hjemmesidenavne generatorer der ude. Nogle er bedre end andre, men her er ihvertfald et par stykker som du kan prøve af:
TJEK TJEK TJEK
Processen med at finde det perfekte hjemmesidenavn, er en processen, hvor du først finder på et navn og derefter tjekker om navnet er ledigt som domæne. Denne proces kan tage lang tid, da de fleste gode domæner desværre allerede er taget.
brug evt. vores domænetester nedenfor til at tjekke om det hjemmesidenavn, som du har i tankerne, også er ledigt som domæne:
Flere populære artikler
Nyheder
Det er slut med at betale dine .dk domæne direkte hos punktum.dk
I lørdags (4. okt. 2025 ) tikkede en mail fra punktum.dk med med emnet “Information til dig om dit .dk-domænenavn” ind i vores indbakke. Heri stod der: Vi kontakter dig, fordi du i dag har dit/dine .dk-domænenavne håndteret af Punktum dk, og det bliver ændret i fremtiden. Fra den 1. juli 2026 ændrer vi hos […]
... Læs nyhed 2025-10-09Hvad er en navneserver?
Har du købt domæne og webhotel? Så skal du måske hen og skifte navneserver. Bliv klogere på, hvad det er og hvordan man skifter den... Læs nyhed
2025-06-24Sådan vælger du det rigtige domæne til din hjemmeside
En hjemmeside er ofte det allerførste sted, en potentiel kunde, samarbejdspartner — eller elev — møder dig online. Derfor er valget af domæne en af de allervigtigste beslutninger, du står over for, når du lancerer et nyt site. Det er dit visitkort på nettet, det, folk vil huske, bruge og dele. Så hvordan vælger du […]
... Læs nyhed 2025-06-17Danske nordicway udvider i udlandet
Danske nordicway har fornyligt meldt ud, at de nu også er tilgængelige udenfor Danmarks grænser under navnet “Polar55”. Som de selv skriver så har danskerne været vilde med nordicway, og nu er tiden til også at tilbyde deres populære webhotel til kunder udenfor Danmark. I første omgang har de valgt at fokusere på det Svenske […]
... Læs nyhed 2025-01-20Mailhosting hos DanDomain stiger i pris
Har du eget domæne med "Simpel E-mail" hos DanDomain, så har du sandsynligvis oplevet at prisen på din mailkonto er steget betydeligt... Læs nyhed
2024-11-14Hastighedstest: nordicway vs simply.com vs one.com
Stor hastighedstest af nordicway, simply.com og one.com - hvem kan hurtigst loade den præcis samme hjemmeside?... Læs nyhed
2024-10-06